Merkur-butikkenes tilleggstjenester ut over dagligvarehandel bidrar til å sikre at innbyggere i distrikter har tilgang til en nærliggende dagligvarebutikk.
Tilleggstjenester som Post i butikk, kaffekrok, informasjonstavle, drivstoffsalg, toalettilbud, pub, treningslokale og lignende har betydning for butikkenes omsetning og inntjening. I tillegg bidrar tilleggsjenestene til å minske handelslekkasje til større byer.
Butikkene blir sosiale møteplasser
Slike tilbud bidrar også til økt trivsel i lokalsamfunnet. Butikkene blir sosiale møteplasser som bidrar til økt livskvalitet, samhold og tilgang til et tjenestetilbud som gjør livet i distriktene enklere. Med kjøpmenn som er engasjert i sine kunders behov ut over dagligvarehandel, bidrar butikken som en samfunnsaktør i utvikling av attraktive lokalsamfunn. Butikken blir en møteplass som har betydning for innbyggernes livskvalitet og opplevelse av tilhørighet til lokalsamfunnet.
Engasjerte kjøpmenn fremmer trygghet
At kjøpmannen er personlig engasjert i brukerne fremmer trygghet, spesielt for sårbare folk som bor alene. På lengre sikt bidrar dette til at folk kan bo hjemme lengre fremfor å bo på omsorgsinstitusjon ved alderdom og sykdom. Slike brukerresultater og effekter bidrar på lang sikt til å fremme folkehelse og velferd. Det gir positive ringvirkninger for lokalsamfunn, kommunene og storsamfunnet.
Studien er gjennomført av Oxford Research på oppdrag fra Distritkssenteret. Merkur-programmet er en del av Distriktssenteret.