Orkdal har og har hatt flere tilflyttingstiltak:
- I perioden 2004-2010 pågikk prosjektet Brevet hjemmefra der Orkdal sendte kontaktbrev til utflyttede orkdalinger i aldersgruppen 25–40 år.
- Fra 2009 har Orkdal deltatt på karrieredager på NTNU for å rekruttere høyutdannet arbeidskraft.
- Fra 2007 har det blitt sendt ut Orkdalingen, kommunebladet med informasjon om kommunen.
Aktiviteter
- Arrangement utenfor kommunen for å rekruttere folk
- Arrangement i kommunen for å stimulere borteboere til å flytte hjem
- Brev til potensielle tilbakeflyttere
- Brosjyrer og lignende
- Besøk på skoler og studiesteder
- Deltatt på utstillinger/stand
- Kampanje for å synliggjøre regionen som bosted
- Kampanje for å skaffe arbeidskraft/synliggjøre jobbmuligheter
- Samarbeid med næringsliv og/eller frivillige organisasjoner for å gjøre stedet attraktivt
Viktigste salgsargument
- Livskvalitet
- Sentral beliggenhet
- Arbeidsplasser
Samarbeidspartnere
- Sør- Trøndelag Fylkeskommune
- Orkdal regionråd
- Næringslivet
Hovedmål
Økt tilflytting
Målgrupper
- Høyt utdannet arbeidskraft/arbeidskraft med spesifikk kompetanse
- Arbeidskraft generelt
- Ungdom
- Potensielle tilbakeflyttere
Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner
Tilflyttingstiltak i Orkdal er presentert med grunnleggende informasjon uten vurdering fra Distriktssenteret. Tiltaket inngår som en del av «Katalog over tilflyttingsarbeid i distriktene». Katalogen er en del av et større prosjekt «Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner», som Ideas2evidence og Norut gjennomfører på oppdrag fra Distriktssenteret.