Home sweet home

Denne artikkelen er arkivert. Enkelte opplysninger kan være utdaterte.

Mange kommuner sliter med fraflytting. I Trysil har fem av utflytterne returnert – med forretningseventyret Sweet som har satt Trysil på kartet langt utenfor Norges grenser.

Sweet Protection er merket ekstremsportere verden over vil ha. Fem kamerater fra Trysil står bak. Etter å ha studert ute, vendte Erik Martinsen, Ståle Møller, Gøran Langgård, Herman Killingmoe og Atle Enberget hjem igjen med ideen om å lage ekstremsportutstyr med rått design i ryggsekken. Daglig leder Atle Enberget (bildet) synes det er helt naturlig at de la hovedkvarteret til Trysil.

Prisras til Trysil

–Det har med røtter, interesser og trivsel å gjøre. Det er ikke nødvendigvis noen større utfordring å ha base i Trysil enn på et mer sentralt sted. Det handler bare om å legge ting til rette, sier Enberget. Han og kameratene har ikke gjort annet enn å drive ekstremsport siden de kunne stå. Ikke så rart de vendte tilbake til ski-, kajakk og klatre-eldoradoet Trysil for å lage utstyr i verdensklasse. Sweet har høstet priser som Merket for god design, Hedersprisen for god design, utmerkelsen «Det beste innen norsk design», NHOs nyskapningspris og Sport Accessories Award på den europeiske kjempemessen ISPO. Så langt.

Ordfører i Trysil, Ole Martin Norderhaug, synes at gründernes tilbakeflytting er et godt eksempel på at Trysils fritidstilbud er en kvalitet i lokalsamfunnet som ungdom setter pris på.

–Jeg tror også at det å kunne bedrive sport på fritid gir idéer til videreutvikling av bedrifter som Sweet Protection, sier han.

Fødselshjelp og bilhjelp

Gründerne har fått økonomisk støtte til utviklingen av selskapet gjennom Arvid Nybergs Næringsfond, som ble stiftet for å hjelpe nyetablerere opp og stå. Fondet er et spleiselag mellom kommunen og næringslivet. I tillegg sørget kommunen gjennom det kommunale næringsbyggeselskapet for å frigjøre lokaler og innrede dem slik som gutta ville ha dem. Men ordfører Norderhaug har også bidratt personlig. Han stilte varebilen sin til rådighet da gutta skulle på messe i München og manglet transport.

–Jeg har vært gründer selv, så jeg vet hva det handler om. Det er ikke mye hjelp i et nei, konstaterer han. Sweet Protections daglige leder synes kommunen har vært dyktig.

–Vi har hatt våre problemer og gått noen runder, men ting har løst seg. Vi har fortsatt utfordringer, men så langt har vi fått drahjelp. Nå er vi for eksempel på vei inn i våre tredje lokaler, med hjelp fra kommunen. Om tre uker er vi klare for innflytting og utvidelse av virksomheten, sier Enberget.

Gjør det enklere å skaffe lokaler

–Det er viktig å legge forholdene til rette rent praktisk, sier ordføreren.

–Det å etablere en bedrift koster og krever innsats, derfor er det viktig å møte en kommune som er positiv og prøver å finne løsninger. Et viktig moment her er å samkjøre næringsavdelingen og plan- og byggavdelingen i kommunen, slik at også søknader om bygg går greit. Jeg tror at næringsavdelingene generelt er positive til etableringer, men det blir fort formaliteter og vanskeligheter når det kommer til godkjenning av søknader i plan- og byggavdelingene. Her er det viktig at kommunen fremstår med et samlet ansikt. Gründere har mer enn nok med forretningsidéen sin og videreutvikling av den, og har ikke så mye kompetanse på byggesøknader. Derfor er det viktig at vi gir litt fødselshjelp når det kommer til lokaler, sier han. Norderhaug synes også at det er viktig å bevilge penger til utvikling av en næringsplan eller styrking av styrekompetansen i gründerselskaper, fremfor å gi et rent oppstartilskudd. Det handler rett og slett om at det ikke hjelper å ha en god forretningsidé hvis du ikke er i stand til å lage næring av den.

Trysil på kartet

Verdensmester i telemark Atle Enberget er beskjeden på spørsmål om hva Sweet Protection har betydd for Trysil kommune. Han håper bare at Sweet kan skape synergier som smitter. Og at bedriften og omgangskretsen rundt virksomheten kan gi Trysil ny energi og et løft.

Ordføreren er mindre beskjeden:

–Gutta har vært kjempeflinke og vi har fått mye gratisreklame gjennom all mediaomtalen som Sweet Protection har fått. Trysil er satt på kartet, og vi har opplevd en stor utvikling i reiselivet, sier Norderhaug.

www.sweetprotection.no

Kontaktpersoner i Trysil

Atle Enberget, [email protected]

Ole Martin Norderhaug, [email protected]