Fagområde: Omdømme

Like lekker hele året…

Denne artikkelen er arkivert. Enkelte opplysninger kan være utdaterte.

Selv etter mange år som utflytta Overhallning kjenner jeg fortsatt en voksende stolthet av å være namdaling.

Dette innlegget ble publisert i Namdalsavisa 27. Juli 2009

Med heftet «Sommer i Namdalen 2009» og litt lokalkunnskap kunne jeg fylt hver eneste sommerdag med spennende aktiviteter og opplevelser. Det er nesten så jeg er blitt overbevist om at Namdalen har alt! Knorten og kleggen konkurrerer i alle fall om oppmerksomheten.

I år starta min sommer med konsert på Dampskipskaia i Namsos. Askil Holm og hans kamerater satte meg i skikkelig sommerstemning. Innen høststormene skal jeg også få med meg Pe-Torsa i Kvelia. Til neste år varer sommeren enda lenger, da blir det Melamartna igjen.

Attraktive Namdalen

Den store bo- og flytteundersøkelsen, gjennomført av Statistisk sentralbyrå og Norsk Institutt for by og regionforskning i 2008 der folk ble spurt om motivene for å flytte og/eller bli boende, viser at stedets attraktivitet betyr mye for hvor folk vil bo. En ren jobbmotivert flytting er ikke så vanlig som før. I dag betyr kvaliteter ved stedet mer. Oversikten over sommerarrangement i Namdalen viser et mangfold av tilbud i regionen. Min overbevisning er at arrangement som «Flamma i natta» og «Råttistokk» i Overhalla, «Molostevne» på Abelvær, «Bærflekkdagan» i Røyrvik, «Tangsprælldagan» i Flatanger, «Sommeridyll på Namdalseid», «Rebella Hex» i Namsskogan Familiepark, «Trua og saltet» på Garstad i Vikna, «Herlaugsdagan» på Leka og «Namsens Auge» i Grong (for å nevne noen) styrker stedets kvaliteter og folks oppfatning av Namdalen.

Folk flytter

Til tross for store muligheter og et mangfold av tilbud flytter folk fra Namdalen. Vekst i arbeidsplasser er fortsatt en svært viktig faktor for å få økt innflytting, men kunnskap om hva som skal til for at folk blir boende eller flytter, viser at arbeidsplassutvikling ikke lenger er nok for å sikre befolkningsvekst. Fokus på å gjøre seg attraktiv er viktigere enn noen gang! Selv om forskere ikke har noe fullgodt svar på hva som skaper attraktivitet, vet vi at det ikke er nok med full barnehagedekning, vatn i svømmebassenga, rimelige boliger og fantastisk natur. Vi vet også at det som er attraktivt for barnefamilier ikke nødvendigvis er attraktivt for unge, voksne uten barn. Det er indikasjoner som tyder på at steder med høy toleranse, mangfold i befolkningen og en viss kafétetthet (les urbane trekk) tiltrekker seg mer folk. Vi har sett tendensen til at ordførere fortsatt «selger seg» på de først nevnte kvaliteter. Tenk heller; hvordan utgjøre en forskjell, få fram det unike, utfyll hverandre og stå sammen om å skape en mangfoldig og tolerant namdalsregion !

Flyr høyt

På Høylandet flyg dæm høgt – oppi Li flyg dæm i luftballong

Mange namdalinger, kommuner og næringslivsaktører gjør en kjempejobb med å profilere sin kommune og region på en positiv måte. To eksempel er Lierne og Høylandet. Det er neppe tilfeldig at akkurat Høylandet etablerer en Fab-Lab for kreativitet tilknyttet et internasjonalt nettverk. Høylandet kommune sitt motto; «Fly så høyt du vil, med begge beina på jorda», passer godt til kommunen som har flydd høyt helt siden de arrangerte skirenn for verdensstjerner på 1960 tallet. Hva er det med Høylandet som stadig vekk setter seg på kartet med sine kreative krumspring, og hva er det med Lierne som gjør at de flyr i luftballong? Lierne var i mange år mest kjent for sine ungkarer (ikke spesielt attraktivt for ei taus fra Overhalla). I dag tenker jeg at Lierne har mye spennende å by på – ikke bare mannfolk. John Helge Inderdal i Lierne bakeri har i mange år vært bevisst på at å styrke omdømme til kommunen og bevisst merkevarebygging rundt Liernenavnet er ei god investering for Lierne bakeri. Når John Helge er ute i verden og snakker om sin bedrift er det ikke Lierne bakeri, men Lierne som er i fokus.

Både Lierne og Høylandet er eksempel på at folk, næringsliv og kommunen gjør seg attraktiv hele året – «læms» spiser vi hele året og på Fab-Lab Høylandet skal det skje mest mulig mellom hver revyfestival.

24-timersmenneske

Når jeg tidligere i sommer fikk venneforespørsel fra Overhalla kommune via facebook med åpningsreplikk at kommunen skal være positiv, frisk og framsynt og ønsker tett kontakt med venner og kjente, varmet det mitt sommer- og namdalshjerte. Jeg regner med at både folk, næringsliv og kommune aktivt og sammen gjør sitt til at også Overhalla i framtida framstår som en tolerant, positiv, frisk og framsynt kommune med muligheter for 24-timers menneske.

Bak mangfoldet av sommeraktiviteter står mange ildsjeler og namdalspatrioter – bosatt i og utenfor regionen. Om det jobbes systematisk og godt nok med å ta vare på og gjødsle alle som står på for å gjøre regionen attraktiv vil bolysten og verdiskapningen komme på kjøpet.

Namdalen trenger tydelige innbyggere, ordførere og næringslivsfolk som løfter og står sammen – hele året.

Fortsatt god sommer og lykke til med alt som skal skje fram mot neste sommer!

Steder: