Hvordan skal flere eldre kunne bo trygt hjemme lenger i distriktene?
Tilpassing og utbedring av eksisterende boliger bare kan være en del av løsningen for at eldre skal kunne klare seg selv mest og lengst mulig. Investering og nybygging i distriktene innebærer imidlertid høyere risiko rundt finansiering og prisfall. I slike markeder blir kommunens rolle som korrigerende og stimulerende kraft særlig viktig – og kommunene trenger ressurser, kapasitet og verktøy for å ta denne rollen.
På disse sidene finner du råd om virkemidler og verktøy og konkrete eksempler på hvordan andre distriktskommuner har tatt tak i utfordringene, tatt i bruk handlingsrommet og fått til resultater for aldersvennlig boligutvikling.
I 2020-2023 samarbeidet Husbanken, Distriktssenteret og 11 kommuner i prosjektet «Aldersvennlige boliger og bomiljø i distriktene». Innsikten fra dette arbeidet og ikke minst kommunenes erfaringer og innspill er et viktig grunnlag for rådene du finner her.
Prosjektrapporten og annen dokumentasjon fra prosjektet finner du her.
Framskaffe nye bustader
Det å få byggje nye bustader i distrikta kan være utfordrande mellom anna grunna høg tapsrisiko, noko som er ei særskild utfordring når det gjeld større bustadprosjekt. Samstundes har både kommunen og Husbanken fleire verkemiddel som kan bidra til at det vert bygga fleire bustader. Ein viktig suksessfaktor her er å sjå verkemidla i samanheng i eit langsiktig perspektiv.
I distrikta er det i større grad behov for at kommunen tek ei aktiv bustadpolitisk rolle for å få fram fleire nye bustader. Det betyr mellom anna at kommunen må bruke dei verkemidla dei forvaltar som kjøpe og sal av tomt, startlån og evt. tilskot til etablering og sjå dei i samanheng med lån og tilskot frå Husbanken. I tillegg er det ofte behov for at kommunen i distrikta bidreg og legg til rette i større grad at det som meir sentrale kommunar må gjere.
I denne delen ser vi nærare på korleis ein kan bruke verkemiddel til få fram nye bustader både gjennom bygging av nye bustader og ombygging av eksisterande bygg.
Gode utleigetilbod gjennom kommunalt bustadselskap i Herøy
I nordlandskommunen Herøy er det kommunale bustadselskapet Herbo as eit viktig bustadpolitisk verktøy. Selskapet byggjer og forvaltar utleigebustader for busetting av flykningar, til rekruttering og andre målgrupper.
Butikk kombinert med aldersvennlige boliger i Røyrvik
Fjellkommunen Røyrvik i Trøndelag samarbeidet med nærbutikken om et nybygg som inneholder nytt butikklokale og fire leiligheter.
Pensjonistlag i bresjen for seniorfellesskap
I bygda Rauland i Vinje kommune blir eit nytt bustadtilbod for eldre utvikla. 14 sentrumsnære leilegheiter med gode fellesareal skal legge til rette for fellesskap og tryggleik.
Utleieboliger for eldre på toppen av butikken
Etter butikken brant bestemte kjøpmannen seg for å bygge den opp på nytt. Da ble det inngått en tilvisningsavtale med kommunen som innebærer at kommunen har rett til å henvise boligsøkere til 40% av leilighetene.
Energisparende leilighetsbygg rett ved nærbutikken i Stod
Arbeidet med å styrke nærbutikken og behovet for et leilighetstilbud ble et felles utgangspunkt for et lokalt utviklingsprosjekt i bygda Stod i Steinkjer.
Spenstig bolig- og sentrumsutvikling i Iveland
Iveland kommune har i en periode på over 15 år utviklet et sentrum bestående av leiligheter og næringslokaler på Birketveit.
Frå industriområde til attraktivt nabolag
I kystkommunen Bømlo har ein gamal industritomt blitt til eit nytt bustadområde med 38 bustadar med livsløpsstandard, universelt utforma uteområde og fellesskapsløysingar. Eit godt samarbeid mellom kommunen, utbyggar og Husbanken har vore nøkkelen.
Involvere bransjeaktører og innbyggarane i kommunen
Å legge til rette for varierte og aldersvennlege bustader i kommuneplanens arealdel er eit nødvendig, men ofte ikkje tilstrekkeleg tiltak for å realisere ønskt bustadutvikling i små distriktskommunar. Kommunen må då sjølv ta initiativ og stimulere private aktørar til samarbeid, særleg om sentrumsnære fleirbustadprosjekt. Involvering i bustadpolitiske plan- og strategiprosessar, jamnleg dialog, føreseielege rammer og risikoreduserande tiltak er viktige grep.
Samarbeid med bransjeaktørar
Å legge til rette for varierte og aldersvennlege bustader i kommuneplanens arealdel er eit nødvendig, men ofte ikkje tilstrekkeleg tiltak for å realisere ønskt bustadutvikling i små distriktskommunar. Kommunen må då sjølv ta initiativ og stimulere private aktørar til samarbeid, særleg om sentrumsnære fleirbustadprosjekt.
Gode grep om eigen busituasjon
Folk flest ønskjer å bu i eigen bustad, også når dei blir eldre. Aktiv informasjon og rettleiing om gode grep for ein aldersvennleg bustad er ei god investering, for den enkelte og for kommunen.
Frå dominerande aktør til føreseieleg partnar
Ullensvang kommune tek ei tydeleg rolle i eigedoms- og tomtepolitikken. Kommunen har definert dette i ein eigen strategi for tomteutvikling. Det er både kommunen og lokale utbyggjarar nøgde med.
Lage nye planar og kunnskapsgrunnlag
Planar skal byggje på eit solid kunnskapsgrunnlag og det skal gje god oversikt for å sette retning, mål og strategiar for arbeidet med eit aldersvanleg lokalsamfunn i kommunen. Denne delen gjev ei innføring i viktige moment som bør takast omsyn til eit kunnskapsgrunnlag for kommunal planlegging.
Utfordringane knytt til demografiske endringar og tynne bustadmarknader gjer det ekstra viktig at distriktskommunar er ein aktiv bustadpolitisk aktør. For kunne ta den rolla og gjere dei riktige vala i bustadpolitikken er god kunnskap om utfordringane og moglegheitene avgjerande.
Moglegheitsstudie som verktøy i planlegginga
I Vinje har kommunen brukt moglegheitsstudier som verktøy for aldersvennleg bustadplanlegging. Moglegheitsstudiene ga konkrete forslag til utvikling av aldersvennlege bustader i alle tre bygdesentra, og kommunen er godt i gang med detaljplanlegging og tomtekjøp.
Kunnskap før handling – kunnskapsgrunnlag i planlegginga
Planar skal byggje på eit solid kunnskapsgrunnlag og det skal gje god oversikt for å sette retning, mål og strategiar for arbeidet med eit aldersvanleg lokalsamfunn i kommunen. Denne delen gjev ei innføring i viktige moment som bør takast omsyn til eit kunnskapsgrunnlag for kommunal planlegging.
Bustadplan som eit verktøy for gjennomføring
Ein plan for tema bustad er eit godt verktøy konkretisere kommunen sine mål og for å sikre gjennomføring av bustadpolitikken. Men det krev forankring og ansvarsplassering for å bli eit effektivt verktøy.
-Bank på døra til planfolket, da får du gjort utrolig mye mer
Ordene kommer fra helse- og omsorgssjef Marit Botnen i Ulstein kommune, hvor boligutvikling for eldre gjennom fortetting og sentrumsutvikling har vært på dagsorden siden 80-tallet.