Vågan er opptatt av stedsutvikling for å framstå som en attraktiv bokommune, arbeidet har vært integrert i eksisterende stillinger. Følgende prosjekt har arbeidet med dette:
- Byplan Svolvær er en prosessbasert plan med mange åpne kanaler (2009 – 2012).
- Tiltaket Framsynt-kommunen profilerer god oppvekst og tilgjengelighet som salgsargumenter (2000 – 2004).
- Gjennom seks år utviklet prosjektet om et eget kulturhus I kommunen om åpnet i mai 2009.
- Stedsutvikling Henningsvær legger vekt på kulturnæringssatsing, planprosess, trafikk og sosiale møteplasser (2009).
Aktiviteter
- Arrangement utenfor kommunen for å rekruttere folk
- Arrangement i kommunen for å stimulere borteboere til å flytte hjem
- Annonsering i media
- Eget nettsted
- Besøk på skoler og studiesteder
- Deltatt på utstillinger/stand
- Kampanje for å synliggjøre regionen som bosted
- Kampanje for å skaffe arbeidskraft/synliggjøre jobbmuligheter
- Samarbeid med næringsliv og/eller frivillige organisasjoner for å gjøre stedet attraktivt
Viktigste salgsargument
- Kulturtilbud
- Arbeidsplasser
- Gode tjenestetilbud
Samarbeidspartnere
- Grende-/bygdelag
- Nordland Fylkeskommune
- Fylkesmannen i Nordland
- Næringslivet
- Frivillige lag og organisasjoner
Målgrupper
- Arbeidskraft generelt
- Kvinner
- Ungdom
- Potensielle tilbakeflyttere
- Generelt alle i regionen
Hovedmål
Økt tilflytting
Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner
Vågan er presentert med grunnleggende informasjon uten vurdering fra Distriktssenteret. Tiltaket inngår som en del av «Katalog over tilflyttingsarbeid i distriktene». Katalogen er en del av et større prosjekt «Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner», som Ideas2evidence og Norut gjennomfører på oppdrag fra Distriktssenteret.
Steder: Nordland Vågan kommune