Eid arbeider med flere tiltak for rekruttering til kommunen:
- Eid arrangerte i 2008-2011 påsketreff for utflytta ungdommer (og eldre) for å vise hva en har å tilby ved tilbakeflytting.
- I tillegg har Eid deltatt på rekrutteringsmesser i Bergen, Oslo og Trondheim i regi av Framtidsfylket, med mål å få opp kunnskapen om kommunen og arbeidslivet blant høyt utdannede (2008-2011).
- Nordfjordeid har egen nettportal www.nordfjordeid.no som blant annet retter seg mot potensielle tilflyttere. «Eid inviterer!» er slagordet.
Aktiviteter
- Arrangement utenfor kommunen for å rekruttere folk
- Eget nettsted
- Besøk på skoler og studiesteder
- Deltatt på utstillinger/stand
- Kampanje for å synliggjøre regionen som bosted
- Samarbeid med næringsliv og/eller frivillige organisasjoner for å gjøre stedet attraktivt
- Arrangement i kommunen for å stimulere borteboere til å flytte hjem
- Brosjyrer og lignende
- Samarbeid med næringsliv og/eller frivillige organisasjoner for å gjøre stedet attraktivt
- Bruk av sosiale medier, f.eks Facebook
Viktigste salgsargument
- Kulturtilbud
- Arbeidsplasser
- Gode tjenestetilbud
Samarbeidspartnere
- Næringslivet
- Regionrådet for Nordfjord
- Kommunene ellers i Nordfjord
Hovedmål
Tiltrekke seg tilflyttere.
Målgrupper
- Arbeidskraft generelt
- Potensielle tilbakeflyttere
- Ungdom
Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner
Rekruttering i Eid er presentert med grunnleggende informasjon uten vurdering fra Distriktssenteret. Tiltaket inngår som en del av «Katalog over tilflyttingsarbeid i distriktene». Arbeidet er en del av et større prosjekt «Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner», som Ideas2evidence og Norut gjennomfører på oppdrag fra Distriktssenteret.