Prosjektet Midt i Gudbrandsdalen 2020 er et bolyst- og omdømmeprosjekt som drives i fellesskap mellom kommunene i Midt-Gudbrandsdalen. Hovedmålet er å styrke regionens posisjon som et attraktivt område for bosetting, næringsvirksomhet, investering og feriering. Ungdommene i de tre midtdalskommunene er hovedmålgruppe, og det er allerede etablert en tenketank hvor ungdommen selv skal bidra i idéarbeidet. Arbeidet er organisert inn i eksisterende stillinger.
Prosjektet har definert følgende resultatmål
- Stoppe fraflyttingen og stabilisere innbyggertallet i dalen.
- Etter tre år skal prosjektet gradvis øke tilflyttingen til Midt-Gudbrandsdalen.
- Stimulere til nyetablering av lokale virksomheter i Midt-Gudbrandsdalen.
- Øke antall turister i regionen.
Attraktivitet
- Arrangement i kommunen for å stimulere borteboerne til å flytte hjem
- Brev til potensielle utflyttere
- Annonsering i media
- Brosjyrer og lignende
- Besøk på skoler og studiesteder
- Deltatt på utstillinger/stand
- Kampanje for å synliggjøre regionen som bosted
- Samarbeid mellom næringsliv og/eller frivillige organisasjoner for å gjøre stedet attraktivt
Viktigste salgsargument
- Livskvalitet
- Godt oppvekstmiljø
- Friluftsliv
Samarbeidspartnere
- Regionråd eller lignende
- Næringslivet
Hovedmål
Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner
Midt i Gudbrandsdalen 2020 er presentert med grunnleggende informasjon uten vurdering fra Distriktssenteret. Tiltaket inngår som en del av «Katalog over tilflyttingsarbeid i distriktene». Arbeidet er en del av et større prosjekt «Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner», som Ideas2evidence og Norut gjennomfører på oppdrag fra Distriktssenteret.