Formålet med BYN-Prosjektet var å styrke Ytre Namdals konkurranse- og kommunikasjonsevne overfor personer med tilknytning til regionen spesielt, og for attraktiv arbeidskraft generelt.
Delmål som var satt opp for å oppnå dette var:
- Rekruttering av kvalifisert arbeidskraft
- Profilering av BYN-regionen
- Etablering av database over utflytta BYNinger
- Prosjektet over i varige strukturer
Tiltak som er blitt gjort:
- Spørreundersøkelse – arbeidskraftbehov høsten 2008
- Felles internettside for BYNregionen lanseres våren 2009
- Database utflytta BYNinger
- Oversikt næringsliv, kulturliv, off.info, oppskriftshefte tilflyttere
- Aktivitetskalender
- Nyhetsstoff
- Felles profilering av BYNregionen
Vikna (Rørvik) var også med i Tettstedsprogrammet til Kommunal – og regionaldepartementet som hadde som hovedmål å bidra til å utvikle mer miljøvennlige og attraktive tettsteder i distriktene som bosted for nye generasjoner. Dette prosjketet ble videreført som Kystbyen 2006, og har hatt konkrete resultater i form av lyssettingen av Nærøysundbrua, fontenen i Pollen, skulpturer i Kjøpmannsgata, museumsbrua og liknende.
Disse stedsutviklingsprosjektene har bidratt til å forsterke befolkningens identitet og stedstilhørighet. Sterkere tilhørighet håper man skal bidra til at ungdom fortsetter å flytte tilbake til stedet etter endt skolegang.
Aktiviteter
- Arrangement utenfor kommunen for å rekruttere folk
- Arrangement i kommunen for å stimulere borteboere til å flytte hjem
- Annonsering i media
- Eget nettsted
- Besøk på skoler og studiesteder
- Deltatt på utstillinger/stand
- Kampanje for å synliggjøre regionen som bosted
- Kampanje for å skaffe arbeidskraft/synliggjøre jobbmuligheter
Viktigste salgsargument
- Godt oppvekstmiljø
- Friluftsliv
- Arbeidsplasser
Samarbeidspartnere
- Grende-/bygdelag
- Ytre Namdal regionråd
- Næringslivet
- Frivillige lag og organisasjoner
Målgrupper
- Høyt utdannet arbeidskraft/arbeidskraft med spesifikk kompetanse
- Arbeidskraft generelt
- Ungdom
- Potensielle tilbakeflyttere