I Brønnøy er det to hovedtiltak for å synliggjøre kommunen som bosted for økt tilflytting:
- Brønnøysund arrangerer rekrutteringsseminar for ungdom og utflyttere sammen med andre virksomheter.
- Kommunen ønsker også å være synlig utad, og prøve å markedsføre kommunen og dens goder på stands på messer og på ulike festivaler.
Tiltakene startet i 2008.
Samarbeidspartnere
- Næringslivet
- Andre offentlige bedrifter og etater
Målgrupper
- Arbeidskraft generelt
- Potensielle tilbakeflyttere
Aktiviteter
- Arrangement i kommunen for å stimulere borteboere til å flytte hjem
- Annonsering i media
- Brosjyrer og lignende
- Deltatt på utstillinger/stand
- Samarbeid med næringsliv og/eller frivillige organisasjoner for å gjøre stedet attraktivt
Viktigste salgsargument
- Livskvalitet
- Godt oppvekstmiljø
- Friluftsliv
«Brønnøy» er presentert med grunnleggende informasjon uten vurdering fra Distriktssenteret. Tiltaket inngår som en del av «Katalog over tilflyttingsarbeid i Distriktene». Katalogen er en del av et større prosjekt «Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner», som Ideas2evidence og Norut gjennomfører på oppdrag for Distriktssenteret.
Steder: Brønnøy kommune Nordland