Oppstart nærtjenestesenter

Bilde av en forside i en powerpoint-presentasjon, med teksten "Å lede lokalt pilotarbeid"

Dere er piloter som skal teste ut ulike modeller for hvordan statlige publikumstjenester kan tilbys i områder der innbyggerne har lange avstander til disse tjenestene. Her er noen tips og råd til deg som skal lede pilotarbeidet.

Ønsket resultat

Dersom dere som skal jobbe sammen under prosessen ikke klarer å komme fram til en felles enighet om hva som skal være ønska resultat, så er dette et stort rødt faresignal for det videre arbeidet.  

Miniatyrbilder av alle metoder og verktøy som finnes på distriktssenteret.no

På distriktssenteret.no finner du mange metoder og verktøy

Metoder og verktøy

Da dere snakket om ønsket resultat på oppstartsamlingen, brukte dere en enkel og effektiv metode som legger til rette for refleksjon, engasjement og aktiv deltakelse i møter, arbeidsverksted eller liknende. Vi kaller det IGP-metoden.

Hvem er det som skal jobbe sammen i din pilot? Under oppstartssamlingen testa dere enkel aktøranalyse.

I forlengelsen av aktøranalysen, er det lurt å planlegge hvordan du kommuniserer. Bruk gjerne vår mal på enkel kommunikasjonsplan.

Drøfte og løse i nettverk

Forslag til relevante tema

  • Hvordan får pilotene til samskaping med staten i praksis? (Forankring og ledelse, arbeidstid, ressurser, kultur)
  • Hvem tar de nødvendige avgjørelsene underveis?
  • Hvilke formaliteter er nødvendige for arbeidet?
  • Utvikling av den/de aktuelle statlige tjenestene underveis i arbeidet – hvordan kan, bør og skal pilotene bidra?
  • Hva har pilotene behov for å dokumentere underveis i arbeidet og hvordan gjør dere det i praksis? Kobling til følgeforskerne?
  • Hva er dere gode på (tjenestelevering) allerede og hvilken læring kan dere ta med inn i pilotarbeidet?
  • Hva erfarer og lærer pilotene underveis og hvordan rapporterer dere?
  • Hvordan kommuniserer vi med ulike målgrupper underveis i arbeidet?

Guider og verktøy