Rekruttering er en hovedutfordring for alle som er involvert i næringsutvikling. På bakgrunn av dette har næringsforumene og kommunene i Romsdal gått sammen for å profilere Romsdalsregionen (inklusive Eide, Gjemnes og Sandøy) som bo – og arbeidssted. Det har vært kampanje i regi av de 10 næringsforaene i Romsdal med stands under MoldeJazz og RaumaRock. Arbeidet ble integrert i eksisterende stillinger.
Aktiviteter
- Arrangement utenfor kommunen for å rekruttere folk
- Brev til potensielle tilflyttere
- Annonsering i media
- Brosjyrer og lignende
- Deltatt på utstillinger/stand
- Kampanje for å synliggjøre regionen som bosted
- Kampanje for å skaffe arbeidskraft/synliggjøre jobbmuligheter
- Samarbeid med næringsliv og/eller frivillige organisasjoner for å gjøre stedet attraktivt
Viktigste salgsargument
- Sentral beliggenhet
- Arbeidsplasser
- Gode tjenestetilbud
Samarbeidspartnere
- Møre og Romsdal Fylkeskommune
- Næringslivet
- Næringsforaene
Hovedmål
Målgrupper
- Alle typer innflyttere
- Høyt utdannet arbeidskraft/arbeidskraft med spesifikk kompetanse
- Arbeidskraft generelt
- Potensielle tilbakeflyttere
Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner
Jobb i Romsdal er presentert med grunnleggende informasjon uten vurdering fra Distriktssenteret. Tiltaket inngår som en del av «Katalog over tilflyttingsarbeid i distriktene». Arbeidet er en del av et større prosjekt «Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner», som Ideas2evidence og Norut gjennomfører på oppdrag fra Distriktssenteret.