Hovedfunn i evalueringen
Omdømmeskolen har fått kommunene og regionrådene til å arbeide på nye måter. Dette innebærer at
- De har forstått at omdømmearbeidet ikke er raske løsninger men er et resultat av det en gjør
- De har forstått at omdømmearbeidet er en del av det generelle utviklingsarbeidet
- De har arbeidet med å få frem kommunen sine egenskaper og ser hvordan dette kan gi de et fortrinn
- Mange kommuner har fått omdømmearbeidet inn i de ordinære planprosessene
Resultater på kommunenivå
Utviklingsarbeid er et langsiktig arbeid. Det er derfor for tidlig å kunne si noe konkret om resultatene av arbeidet som deltakerne på Omdømmeskolen 2008 og 2010 har gjennomført. Mange av kommunene har brukt lang tid på forankring og gjennomføring av forprosjekt. Tiltakene som er igangsatt vil gi resultater og effekter på sikt.
Gode råd for å lykkes
- Start prosessene med bevisstgjøring blant en rekke aktører og ha åpne prosesser
- Forankring tar lengre tid enn det en tror, men det er en investering som er helt avgjørende
- En må ha forankring i kommunens generelle arbeid og en må inkludere omdømmearbeidet i de ordinære planprosessene. Forpliktelser
- Omdømmearbeid er langsiktig arbeid og det finnes ingen raske løsninger. Det viktigste er hva kommunen gjør
- Sørg for at det hele tiden er noe å «feire» ved at en har konkrete resultater vise til
- Viktig med spredning av kompetansen i organisasjonen for å klare å opprettholde arbeidet over tid og for å få til endringer i måten kommunene jobber på
- Det må settes av ressurser over tid til omdømmearbeidet (penger og folk)
- Kommunen må ta en posisjon og jobbe med den over lang tid. Hvilke faktorer kan utnyttes bedre for å gi kommunen fortrinn
- Kommunen må selv velge en strategi for omdømmearbeidet – det er ingen oppskrift som passer for alle
- Velg en fleksibel og raus arbeidsform, dette er ikke noe 8-16 arbeid
- Målet er at en må få til mest mulig utvikling i kommunen
- Vær bevisste på hvordan en kan utløse frivillig engasjement
- Omdømmearbeid kan gi kommunen tidsressurser til å bli med på andre ting og få mere ressurser. Eksempel på dette er LUK og bolystprogram
Innspill fra deltakerne
Deltakerne på Omdømmeskolen 2008 og 2010 ønsker seg et enda sterkere kommunefokus, og et bredere perspektiv på hvordan de kan arbeide med temaet omdømme i sitt utviklingsarbeid. Dette er innspill som Distriktssenteret har innarbeidet i Omdømmeskolene som er arrangert fra og med 2011.