Verdiene som ligger til grunn for prosjektet er å ville, å våge og å vokse. Satsingsområdene fra 2011 til 2014 er stedsutvikling og omdømmebygging, kompetanse- og næringsutvikling og naturbasert reiselivsutvikling.
Prosjektet har fokusert på tilflytting og har gjennomført en del markedsføringskampanjer. Tilflytting fra Nederland har vært et delprosjekt.
Periode: 2004 til 2014
Aktiviteter
- Arrangement utenfor kommunen for å rekruttere folk
- Arrangement i kommunen for å stimulere borteboere til å flytte hjem
- Annonsering i media
- Eget nettsted
- Brosjyrer og lignende
- Deltatt på utstillinger/stand
- Kampanje for å synliggjøre regionen som bosted
- Kampanje for å skaffe arbeidskraft/synliggjøre jobbmuligheter
Viktigste salgsargumenter
- Lave levekostnader
- Vakker natur
- Pendlingsmuligheter
Målgruppe
Alle typer innflyttere
Hovedmål
Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner
Blilyst er presentert med grunnleggende informasjon uten vurdering fra Distriktssenteret. Tiltaket inngår som en del av «Katalog over tilflyttingsarbeid i distriktene». Katalogen er en del av et større prosjekt «Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner», som Ideas2evidence og Norut gjennomfører på oppdrag fra Distriktssenteret.