I 2008 vart Kompetansesenteret for distriktsutvikling oppretta under Kommunal- og Regionaldepartemetet. Distriktssenteret skal samle erfaring frå vellukka utviklingsarbeid i distriktskommunar, drive eller hente inn forsking og utgreiingar og vere eit aktivt kompetansesenter for kommunar som ønskjer å setje i gang lokalt utviklingsarbeid.
– På spørsmål om servicegrad, engasjement, folkelegheit og kompetanse får senteret over fire i skår på alle parametra, der fem er beste karakter. Dette er veldig hyggelege tilbakemeldingar til alle våre rådgjevarar som dagleg jobbar for å skape positiv utvikling i Distriktsnoreg, seier dagleg leiar Halvor Holmli i Distriktssenteret.
På det generelle spørsmålet om tenestene frå senteret har vore nyttige, er karakteren 3,53, noko som også er ei forbetring frå i fjor, da karakteren var 3,46. – Distriktssenteret er med andre ord verdifullt for dei kommunane som nyttar tenestene våre. Det er sjølvsagt avgjerande at kommunane frå noko att frå tenestene vi yter, som gir verdi i det lokale arbeidet, seier Holmli.
Når det gjeld kjennskapen til senteret, som framleis må reknast som ein nykomling i det offentlege verkemiddelapparatet for distriktsutvikling, er kjennskapen god i dei kommunane og dei delane i landet som senteret har som kjernemålgruppe; distriktskommunar og småkommunar.
I kommunar med færre enn 2.000 innbyggjarar, har 62 % kjennskap til senteret. I kommunar med mellom 2.000 og 5.000 innbyggjarar er det 55 % som kjenner til senteret. I Distriktsnoreg som sådan er det 58 % som kjenner til senteret, medan 28 % av kommunane i sentrale strok kjenner til senteret. – Målet mitt er sjølvsagt at alle distriktskommunar burde kjenne til senteret som er oppretta for å bidra til positivt utviklingsarbeid i distrikta. Vi treng å bli meir kjent. Det er eit godt utgangspunkt at folk er nøgd med oss der vi har fått gjere ein innsats, held Holmli fram.
– Når det gjeld kva tenester frå senteret kommunane har nytta, er følgande på topp: Omdømmeskulen er nytta av 48 %. Faglege foredrag 17 %. Tips og råd til lokalt utviklingsarbeid 16 %. Rettleiing i lokalt utviklingsarbeid 10 %. Blant dei som ikkje har nytta senteret, men som kjenner til senteret, er det i stor grad dei same tenestene som blir framheva, med størst vekt på lokalt utviklingsarbeid. Det er nettopp desse tenestene som er kjernen i tilbodet vårt til kommunane, forklarer Holmli.
10 gode råd
Med bakgrunn i erfaring frå vellukka distriktsutvikling og forsking, har Distriktssenteret utarbeidd 10 gode råd til norske kommunar som ønskjer å setje i verk lokalt utviklingsarbeid:
- Jobb heilskapleg og langsiktig
- Samarbeid. Tiltaket må ha brei forankring og forståing. Det må vere vilje til å vere med på tvers av avdelingar, organisasjonar og mellom kommune, næringsliv og innbyggjarar.
- Mobilisering. Prioritér jobben med mobilisering – å vekke massane – dersom det er behov for å få alle til å sjå behovet for felles innsats.
- Involvering. Det må skapast målretta aktivitetar som involverer alle viktige aktørar i kommunen, og dei må oppleve reell inflytnad.
- Flinke folk. Det trengs eldsjeler og folk med kompetanse og personlege kvalitetar som kan drive prosjektet framover.
- Gode verkty. Effektiv prosjektgjennomføring.
- Resultatet skal leve etter tiltaket. Prosjekter må være virkemiddel for å støtte opp under langsiktige satsingar, ikkje tilfeldig og løsrevet fordi nokon har lyst.
- Tenk kultur meir enn organisering. Ein kan ikkje organisere seg til suksess. Det er kultur og haldningar for positiv endring som er viktigast for å skape ei positiv utvikling – gripe dei moglegheitene som fins lokalt.
- Eit år om gongen. Oppsummer og vurder resultata. Finn dei positive fellesnemnarane. Rydd opp i eventuelle konfliktar, slik at ikkje bygdedyret får kome fram.
- Sørg for å feire det som går bra. Få med både eldsjeler, støttespelarar og tidlegare motstandarar på festen.