
Hvordan utvikle smarte mobilitetstjenester for besøkende og innbyggere på et typisk turiststed?
Siden 2020 har kommuner, fylkeskommune, reiselivsnæring og andre aktører i Norefjell-regionen samarbeidet om grønn og sømløs mobilitet på Norefjell. Å bruke volumet av besøkende til å utvikle attraktive mobilitetstjenester og tilbud både for besøkende, innbyggere og lokalsamfunn er et viktig mål.
Grønn og sømløs mobilitet Norefjell er et prosjekt eid av kommunene Krødsherad og Sigdal, med Modum og Flå som partnere. Arbeidet er støttet av lokal reiselivsnæring, Buskerud fylkeskommune og Klimasats. Prosjektets fase 2 går ut 2026.
I prosjektet «Grønn og sømløs mobilitet Norefjell» blir det utviklet og prøvd ut tjenester rettet mot både innbyggere, besøkende og lokalt næringsliv. Denne artikkelen skildrer status for tjenesteutvikling vinter 2025, med lenker til ulike kilder og prosjektdokumentasjon. Arbeidet er godt dokumentert, bl.a. gjennom nettsiden Se opp til Norefjell, prosjektet Smart mobilitet i distriktene, webinar fra Miljødirektoratet og Klimasats.
I sammenstilling av informasjon er KI brukt som verktøy. Teksten er kvalitetssikret av prosjektleder.
Artikkelen er en del av samlesiden «Smart mobilitet i distriktene»
Norefjellskyttelen – et populært tilbud
Norefjellskyttelen er et konkret eksempel på et tilbud utviklet gjennom prosjektet. Tilbudet har siden desember 2023 vært en fast transportordning, som skal gjøre det lettere å ferdes uten bil, på og rundt Norefjell. Skyttelen, som er en bestillingstjeneste, var fra desember 2024 i sin andre sesong, med fire daglige avganger t/r Eggedal-Noresund, fredag til søndag, med naturlige stoppesteder på veien. Dette er både hyttestopp og nøkkelstopp, for eksempel Noresund skisenter. En tur koster 25 kroner.
Lokal reiseplanlegger og bestilling via app
Alle stoppesteder vises i appen Freelway. Denne tjenesten ble lansert i desember 2023 og er en lokal reiseplanlegger med oversikt over alle oppsatte rutetider for tjenesten lokalt. Etter at reisen er bestilt i appen, blir denne bekreftet av sjåføren, og man blir plukket opp på booket tidspunkt og sted.
Tjenesten kan også brukes til å bestille deletaxi. Appen gir også oversikt over andre kollektivtilbud, gjennom tjenesten Entur. Innholdet og tilbudet i mobilitetsplattformen utvikles kontinuerlig, til nytte for besøkende og fastboende. I tillegg til appen finnes det også fysiske informasjonsskjermer om tilbudet, i Eggedal, Norefjell skisenter og Noresund.
Norefjellskyttelen opereres av lokalt næringsliv, og bidrar til å skape større økonomiske ringvirkninger for det lokale næringsliv i reiselivskommunene. Tilbudet er tatt godt imot og er populært, særlig skyttelen fra Eggedal til Norefjell Skisenter og tilbake. Planen er å utvide til flere deler av fjellet og områdene rundt.
Test med autonome busser i Eggedal
I prosjektet er det også testet hvordan en elektrisk autonom buss kan bidra til økt deltakelse og aktivitet for beboere på Eggedal eldresenter. Beboerne meldte om glede over større selvbestemmelse ved å selv kunne bevege seg i nærområdet (til butikk, lege, frisør o.l.). Det er likevel et stykke fra test til utrulling av en tjeneste. Utprøvingen konkluderte med at den autonome teknologien foreløpig ikke er god nok til å fungere i Distrikts-Norge.
Løsninger for digital og lokal varebestilling
I prosjektet er det også jobbet med å redusere bilbruk ved å tilby dagligvarehandel på nett og produkter fra spesialleverandører, levert fra næringsaktører i Norefjells-regionen. Det ble utviklet en løsning for å tilby samkjøring av varer fra lokale butikker til fritidsbeboere, dør til dør. Løsningen ble godt mottatt, men var ikke økonomisk bærekraftig. I tillegg ble passering av bommer i hytteområdene en praktisk utfordring.
Erfaringer så langt tilsier at tilbud om varetransport bør samordnes med persontransport: et skytteltilbud som også kan ta med varer fra lokale butikker og matprodusenter langs fjellveien. I det videre arbeidet er styrking av en samhandlende skyttel, inkludert samkjøring av varer fra handelssentra i bygdene et hovedpunkt.
Bedre tilbud til og fra + last mile
Et stort flertall av besøkende, fritidsboere og innbyggere bruker bil til og fra Norefjells-regionen. Prosjektet ser på hvordan det samlede transporttilbudet kan utvikles og henge sammen, bl.a. hvordan tog kan være aktuelt som transport til/fra Norefjellregionen + last mile, og hvordan buss kan gjøres aktuelt som transport til/fra Norefjellregionen + last mile. God dialog og samarbeid med transportaktørene Vy og Brakar er avgjørende for å få på plass et bedre og mer sammenhengende tilbud.
Vareleveranser med droner
Det jobbes også med å utforske og pilotere dronetjenester. Et forprosjekt for å kartlegge mulighetene for dronepiloter i Norefjell og Ringebu ble gjennomført i 2023. Begge steder ser på muligheter for oppstart av piloter innenfor vareleveranser under fem kilo og med bruk av lette droner. I Norefjell-området er det aktuelt å se på hvordan droner kan være et tilbud for vareleveranse av suppleringshandel og catering av varm og kald mat i hytteområdene. Det er også planer om å teste levering av apotekvarer for lokalbefolkningen. Klimasats støttet i 2023 ikke tiltaket med å pilotere dronetjenester, da effekten for klima og miljø ble vurdert som usikker.
Læringspunkt fra prosjektet
I delrapportering til Klimasats i 2023 oppsummerer prosjektet disse læringspunktene:
- Bred forankring:
- Inkluder viktige aktører i styringsgruppen, som lokalt næringsliv, lokalpolitikere, representanter fra administrasjonen, innbyggere, destinasjonsselskap, fylke og nabokommune.
- Innbyggerinnspill er viktige for å tilpasse tjenestene til faktiske behov.
- Brukerundersøkelser, informasjon i lokale medier og sosiale medier er viktige kanaler for å nå ut, både til innbyggere og fritidsinnbyggere.
- Beslutningsmyndighet: Styringsgruppen må ha kort vei til å ta avgjørelser, og medlemmene må ha posisjon til å kunne beslutte.
- Nødvendig kompetanse: Knytt til deg kompetanse som ikke finnes internt, innenfor områder som teknologi, logistikk, og markedsføring.
- Innovasjon: Gi rom for å gjøre feil. Det er en viktig del av innovasjonsprosessen.
- Målgrupper: Definer målgrupper og arbeid med parallelle prosesser for å dra nytte av læring underveis.
- Løpende orientering: Orienter politisk nivå underveis i prosessen, ikke bare når beslutninger skal tas. Samhandle for å forberede politisk nivå på behovet for restriktive og avbøtende tiltak.
- Rollefordeling: Kommunen bør være fasilitator, ikke forretningsdrivende. Samarbeid med eksterne aktører, som f.eks. en testarena som arbeider direkte med næringslivet.
- Økonomi: Arbeid med forretningsmodellering for å skape robusthet og langsiktighet. Begrensninger på grunn av økonomi krever helhetlig tenkning.
- Felles profil: Utarbeid en felles profil for regionen for å viske ut kommunegrenser og jevne ut forskjeller.
- Intern og ekstern kommunikasjon: Hindringer kan oppstå på grunn av manglende informasjon eller økonomiske omposteringer, både innad i organisasjonen og fra innbyggere og næringsliv. Hendelser utenfor kommunen, som pandemier, kan også skape hindringer.
- Adferdsendring: Enkelte hindringer kommer til overflaten når individer må gjøre adferdsendringer.