Vågan

Fire prosjekter knyttet til stedsutvikling og tilflytting

Vågan er opptatt av stedsutvikling for å framstå som en attraktiv bokommune, arbeidet har vært integrert i eksisterende stillinger. Følgende prosjekt har arbeidet med dette:

  • Byplan Svolvær er en prosessbasert plan med mange åpne kanaler (2009 – 2012).
  • Tiltaket Framsynt-kommunen profilerer god oppvekst og tilgjengelighet som salgsargumenter (2000 – 2004).
  • Gjennom seks år utviklet prosjektet om et eget kulturhus I kommunen om åpnet i mai 2009.
  • Stedsutvikling Henningsvær legger vekt på kulturnæringssatsing, planprosess, trafikk og sosiale møteplasser (2009).

Aktiviteter

  • Arrangement utenfor kommunen for å rekruttere folk
  • Arrangement i kommunen for å stimulere borteboere til å flytte hjem
  • Annonsering i media
  • Eget nettsted
  • Besøk på skoler og studiesteder
  • Deltatt på utstillinger/stand
  • Kampanje for å synliggjøre regionen som bosted
  • Kampanje for å skaffe arbeidskraft/synliggjøre jobbmuligheter
  • Samarbeid med næringsliv og/eller frivillige organisasjoner for å gjøre stedet attraktivt

Viktigste salgsargument

  • Kulturtilbud
  • Arbeidsplasser
  • Gode tjenestetilbud

Samarbeidspartnere

  • Grende-/bygdelag
  • Nordland Fylkeskommune
  • Fylkesmannen i Nordland
  • Næringslivet
  • Frivillige lag og organisasjoner

Målgrupper

  • Arbeidskraft generelt
  • Kvinner
  • Ungdom
  • Potensielle tilbakeflyttere
  • Generelt alle i regionen

Hovedmål

Økt tilflytting

Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner

Vågan er presentert med grunnleggende informasjon uten vurdering fra Distriktssenteret. Tiltaket inngår som en del av «Katalog over tilflyttingsarbeid i distriktene». Katalogen er en del av et større prosjekt «Tilflyttingsarbeid i norske distriktskommuner», som Ideas2evidence og Norut gjennomfører på oppdrag fra Distriktssenteret.