Rapporten gir et innblikk i erfaringene til distriktskommunene Lom, Sunndal, Oppdal, Aurland, Vinje og Øystre Slidre. De har i ulik grad og på ulike måter koblet besøksforvaltning inn i sin samfunns- og arealplanlegging.
Rapporten identifiserer to hovedstrategier for hvordan kommunene arbeider med besøksforvaltning. Den første strategien innebærer å utvikle en besøksstrategi som ikke er direkte knyttet til kommunens overordnede samfunns- og arealplanlegging. Den andre tilnærmingen er å forankre besøksstrategien direkte i kommuneplanens areal- og samfunnsdel.
Den tar også for seg hvordan tidligere forskning og eksisterende veiledere omtaler eller problematiserer koplinger mellom besøksforvaltning og overordna samfunns- og arealplanlegging i distriktskommuner.
Besøksforvaltning
Besøksforvaltning skal sikre at opplevelsen blir god både for besøkende og fastboende, samtidig som den lokale verdiskapingen blir størst mulig. Besøksforvaltning betyr derfor at man sikrer en bærekraftig utvikling som er innenfor grensene til det natur, landskap, miljø og lokal kultur tåler, samtidig som det gir grunnlag for sunn næringsdrift og lokal verdiskaping.
Besøksstrategi
Ein besøksstrategi er ein felles plan på korleis ein forvaltar besøket i kommunen, og skal visa kva slags tiltak som er nødvendige for å skapa ei balansert utvikling innafor alle berekraftsdimensjonane.
Anbefalinger for å styrke besøksforvaltning i kommunene:
- Besøksforvaltning bør innlemmes i kommunenes løpende arbeid med planlegging og stedsutvikling, og ikke bli et separat sektoranliggende.
- Det er viktig å forankre besøksforvaltning i kommuneplanens samfunnsdel for å sikre god politisk forankring.
- Tverrfaglige grupper for besøksforvaltning bør etableres for å fremme samarbeid mellom ulike aktører.
- Fylkeskommunene kan spille en viktig rolle som katalysator i samspill med kommunene.
- Fylkeskommunen som (planfaglig) veileder kan spille en viktig rolle for å hjelpe kommunene til å integrere besøksforvaltning i sin overordnede samfunns- og arealplanlegging
Anbefalingene er basert på funnene fra case-kommunene forskerne presenterer i rapporten.
Distriktssenterets vurdering
Distriktssenteret er enige med forskerne i at besøksforvaltning ikke må bli et nytt sektoranliggende for kommunene, men en integrert del kommunenes kontinuerlige arbeid med planlegging og stedsutvikling.
Distriktssenteret mener det er behov for å tydeliggjøre for kommunene hva som er forskjellen på «besøksstrategi» og «besøksforvaltning». Begrepene er i dag best kjent og i bruk hos verneområder, nasjonalparker og destinasjonsselskap.
Kommunene trenger også godt koordinerte og samordna råd fra nasjonalt og regionalt nivå om hvordan arbeid med besøksforvaltning kan integreres i de kommunale planprosessene.